HISTÒRIA DE LES BOTIGUES MUSEU DE SALÀS

Ambientació de botigues d'època a Salàs de Pallars

La revolució econòmica que es va produir a partir de la Segona Revolució Industrial va  transformar radicalment els sistemes de producció, les formes de venda i els hàbits de consum dels ciutadans. De 1860 a 1910 els petits obradors i tallers artesanals a on es treballa manualment, van deixar lloc a les modernes fàbriques mogudes a vapor; els productes genèrics o a granel van ser progressivament substituïts per una allau de marques que intentaven diferenciar-se entre elles a través de la publicitat comercial.

Com a conseqüència de tot aquest procés els carrers i places de molts pobles i ciutats del nostre país es van omplir de rètols que evocaven terres llunyanes, de cartells amb exòtiques il·lustracions i de marques amb noms impronunciables. A l’interior dels establiments les balances i els expositors comercials omplien els mostradors, i munts de paquets, pots i ampolles competien per fer-s’hi un lloc. Un nou museu visual havia nascut, i tindrà com a escenari els carrers, places i botigues dels nostres pobles.

En aquest sentit, i a diferència de moltes poblacions on han proliferat museus de la vida rural i col·leccions privades dedicades a exposar l’art popular i els oficis artesanals, a Salàs s’ha apostat per una proposta museística menys coneguda i explorada: l’ambientació de botigues d’època a partir de la recuperació i exposició dels béns de consum quotidians generats des de la segona revolució industrial (segona meitat del segle XIX) fins a les acaballes del franquisme (finals dels 70) i la interpretació i divulgació d’aquests béns des del Centre d’Interpretació de l’Antic Comerç.

Salàs ofereix una proposta museística singular que consisteix en recrear botigues i espais d’època a partir de l’exposició i divulgació dels béns de consum quotidians.

Hi ha dos tipus d’espais que s’ambienten:

• Els establiments que venien exclusivament productes amb marca (“ultramarinos y coloniales”, farmàcia, estanc, merceria-perfumeria i quiosc).
  • Els establiments que utilitzen necessàriament alguns d’aquests béns de consum immediats amb marca per a oferir algun tipus de servei (barberia, cafè, impremta).

L’ambientació d’aquests espais s’aconsegueix a partir del mobiliari, de l’exposició dels productes més representatius de cada període i de l’exhibició de cartells i altres elements publicitaris.

Aquest projecte proposa al visitant d’aquests espais un recorregut per cent anys de vida quotidiana utilitzant com a vehicle el poder evocador d’uns escenaris, d’uns productes i d’unes imatges que ja formen part de l’imaginari col·lectiu.