MATÍAS GRANJA. ÒPERA I SALNITRE. DEL PALLARS AL DESERT D'ATACAMA

Farràs Grau, Sisco. (2024). Garsineu Edicions.

Aquesta biografia de Matías Granja, ordida amb fets reals i alguns episodis de ficció, pretén donar a conèixer un dels personatges més enigmàtics i desconeguts de la història contemporània del Pallars. Natural de Sort, emigrà de molt jove al nord de Xile on amassà una extraordinària fortuna gràcies a l'extracció, manipulació i exportació del salnitre. Una part important d'aquest capital, heretat per la seva primera dona, Laura Mounier, s'esmerçà en la construcció del Palau de Marivent de Mallorca, actual residència d'estiu dels reis d'Espanya.

×T'agradaria tenir algun d'aquests llibres? Posa't en contacte amb nosaltres! (611 052 713 | info@botiguesmuseusalas.cat)

CRUZ VERDE (1945 - 1964). CRÒNICA SENTIMENTAL D'UN EXTERMINADOR

Farràs Grau, Sisco. (2022). Garsineu Edicions.

L'any 1945 la família barcelonina Garcia-Milà va crear Cruz Verde, una indústria especialitzada en la fabricació de productes fitosanitaris i insecticides domèstics. En pocs anys, l'empresa va créixer d'una manera extraordinària i va esdevenir un referent nacional en el camp de la investigació, la recerca i la publicitat comercial. Des del punt de vista publicitari, Cruz Verde va dissenyar algunes de les campanyes publicitàries més modernes i innovadores de la postguerra. El gran artífex d'aquest miracle gràfic va ser Josep Artigas, màxim responsable del treball de comunicació de l'empresa fins a la seva marxa a Suïssa el 1955.
A partir de la publicitat generada per aquesta empresa hem tractat de teixir un relat en què els fils de l'ordit estarien representats pels envasos, anuncis i cartells que donaven a conèixer els productes Cruz Verde, mentre que la trama estaria constituïda per notícies d'àmbit nacional i internacional, i, sobretot, per referències literàries, musicals i sentimentals de l'època. Esperem que el teixit que us presentem no estigui esfilagarsat i arnat com la majoria de peces de roba que apareixen en els anuncis de Cruz Verde. En cas que el trobeu arnat... sempre us quedarà Polil.


NELIA: UN DOLÇ FRACÀS

Farràs Grau, Sisco. (2020). Garsineu Edicions. Ajuntament de Salàs de Pallars.

La marca de xocolates Nelia, creada l'any 1923, va aconseguir en molt poc temps obrir-se pas en mig d'un mercat molt competitiu controlat per les grans empreses xocolateres fundades a Catalunya (Amatller, Juncosa, Jaime Boix, etc.) i a la resta de l'Estat (Matias López, etc.) al llarg del segle XIX. Aquest èxit tan ràpid i immediat va ser possible gràcies a una de les millors campanyes publicitàries que es van realitzar al llarg dels anys 20. Unes campanyes en què es van aplicar els principis de la publicitat moderna, que, procedent dels Estats Units, s'estaven introduint lentament al nostre país.
Malgrat tot, l'exitosa irrupció de la nova marca va durar molt poc. En menys d'una dècada (1923-1931), l'empresa va fer fallida. Aquest fracàs fulminant planteja una sèrie de preguntes: Per quines raons no va triomfar una xocolata d'alta qualitat i presentació exquisida? Per què va fracassar una de les campanyes publicitàries més costoses i innovadores que s'havien realitzat mai a Catalunya i Espanya? Com va ser possible que la nova marca de xocolata amb orientacions tan modernes naufragués de manera tan ràpida i rotunda?


DEL PIRINEU A LA PAMPA (SALÀS TRANSATLÀNTIC)

Farràs Grau, Francesc. (2011). Garsineu Edicions. Ajuntament de Salàs de Pallars.

Com diu Arcadi Castilló al pròleg: “...aquest llibre [...] il·lustra el fenomen de l’emigració, un dels comportaments socials que més han marcat la vida de Salàs. D’entrada, podríem dir que amb Salàs Transatlàntic ens trobem davant d’un llibre d’història local, a mig camí de l’assaig i la novel·la, centrat en la descripció detallada de la trajectòria vital d’una bona colla de salassencs que, davant la situació del país i les poques expectatives de millora, travessen l’Atlàntic a la recerca de la prosperitat. Però, pareu atenció perquè sota aquesta aparença de simplicitat s’amaga un veritable llibre d’història, d’història amb majúscules.”


FANTASIES TROQUELADES. CALENDARIS MURALS ENCUNYATS I GOFRATS

Farràs Grau, Francesc. (2008). Ed: CIAC (Centre d’Interpretació de l’Antic Comerç). Ajuntament de Salàs de Pallars.

Fantasies “Troquelades” vol donar a conéixer el món dels calendaris murals gofrats i encunyats que van ser molt populars al nostre país durant els dos primers terços del segle XX, i que van contribuir, potser més que els grans museus, a conformar la cultura visual i estètica de les classes populars.
Aquest catàleg és el resultat de la primera exposició organitzada i desenvolupada íntegrament pel Centre d’Interpretació de l’Antic Comerç de Salàs de Pallars (CIAC) l’any 2008.


LLAUNES D’ABANS. TE’N RECORDES?

Sadurní Puigbó, Núria. (2007). Ed: Museu de Badalona.

L’exposició “Llaunes d’abans. Te’n recordes?” mostra 379 envasos i cartells metàl·lics litografiats procedents de la fàbrica Gottardo de Andreis, creada l’any 1905 al número 89 del carrer de la Indústria de Badalona. Juntament amb la Societé Génerale de Cirages Française, fundada el 1877 a Santander, aquesta factoria va ser una de les principals productores d’envasos de metall de tot l’Estat. Durant la década dels vint va arribar a ocupar 1300 treballadors i comptava amb 15 màquines de litografia, una infraestructura que no tenien gaires empreses en aquell moment i que van convertir la fàbrica badalonina en la capdavantera del sector, una posició que mantindria fins el seu tancament l’any 1980.


GASPAR CAMPS

Escala i Romeu, Glòria. (2004). Infiesta editor.

Gaspar Camps i Junyent (Igualada, 1874-Barcelona, 1942) és un dels artistes importants de l’època del Modernisme, període durant el qual realitzà obres d’un exuberant decorativisme art nouveau. Fou considerat el “Mucha català” en referència al parentiu de les seves obres amb les del famosíssim artista txec.
Després dels primers èxits a la Barcelona modernista, la seva carrera continuà a França, on substituí definitivament la seva inicial vocació pictòrica per les arts gràfiques. Fou contractat per una empresa de publicitat, per la qual treballà durant un període de més de 25 anys, i per a la qual realitzà nombrosos dissenys per a cartells i per a tota mena de productes amb finalitat comercial.
Excel·lent dibuixant i colorista, Camps va arribar a un públic molt ampli amb els seus atractius dissenys centrats en la dona, sempre molt femenina i seductora.
Dotat d’una gran capacitat tècnica, Camps forma part de la gran família dels primers professionals de la publicitat gràfica, la dels artistes -dibuixants i pintors- que van posar el seu art al servei de la indústria i del comerç per a la promoció dels seus productes.


Copyright © 2017 botiguesmuseusalas.cat | Web design by Kiribatis