DEL PIRINEU A LA PAMPA

Crisi i emigració al Pallars

Del 25 de juny del 2011 al 31 de desembre del 2012 (prorrogada fins l’1 d’abril del 2013)

Es tracta d’una exposició que s’articula a l’entorn de cinc escenografies que expliquen l’emigració Pallaresa a Amèrica, fonamentalment a la Pampa Argentina, des de finals del segle XIX fins la Guerra Civil.

El primer àmbit temàtic mostra les causes de l’emigració en base a la crisi demográfica i económica en què estava immersa la comarca a finals del segle XIX.

La segona ambientació ens condueix a l’arribada a Barcelona i a l’embarcament a Amèrica dels emigrants. Una fotografía gegant del vaixell “Princesa Mafalda” presideix l’estança.

En el següent espai expositiu es relata el viatge a Amèrica amb la representació de la coberta d’un vaixell on, a través de maletes, es narren històries de vida d’alguns emigrants.

L’arribada a l’Argentina ocupa el quart espai. Tres fotografíes gegants expliquen els possibles itineraris dels emigrants: assalariats en algún establiment comercial de Buenos Aires o pagesos a les terres fèrtils de La Pampa.
L’exposició acaba amb cinc vitrines on, a través de documents familiars i fotografies, és mostren cinc tipologies diferents d’emigrants.

CARTELL