ULTRAMARINOS & COLONIALES
Del granel a la marca
Aquest espai va néixer a finals dels anys 80 amb l’objectiu de donar a conèixer la història del petit comerç a partir de l’ambientació d’una botiga d’època i de la recuperació, exposició, interpretació i divulgació de béns de consum quotidians anteriors a 1975.
Una de les prioritats fonamentals d’aquest espai és l’exposició del màxim nombre d’envasos, productes i tot tipus de mitjans publicitaris, per efímers i insignificants que siguin. Tots aquests materials publicitaris tenen com a objectiu recuperar la memòria iconogràfica d’un temps on la publicitat comercial va esdevenir fonamental per a l’educació visual de bona part de la població.
Aquests continguts es mostren als visitants utilitzant diversos relats que tenen com a eixos fonamentals la cronologia, la geografia, l’estil i la temàtica.
· Cronològicament el material exposat abasta des dels orígens de la Segona Revolució Industrial, el darrer terç del segle XIX, fins a les acaballes del franquisme.
· Des del punt de vista geogràfic, la botiga recull des d’articles de consum fabricats per importants empreses d’àmbit estatal, fins a productes elaborats en petites fàbriques locals.
· Estilísticament, es mostren retalls de la història de la publicitat comercial i de l’envàs des del modernisme fins al pop art, passant per l’art déco, les avantguardes i la simbologia franquista. Aquest ventall d’estils es reflecteix també en la varietat d’artistes, il·lustradors, dissenyadors i publicistes que han intervingut en la confecció dels cartells, dels logotips o de les marques.
· Finalment, els productes s’exposen ordenats temàticament en alimentació, begudes, neteja de la llar, higiene personal, papereria i oci.